"Мамандық таңдау" психолог кеңесі

 

Мамандық таңдау өмірде бір рет әр адамның алдында тұрады. Мектептің жоғары сыныптарында біз бұл маңызды мәселе туралы ойланамыз. Көбінесе, сіз оқуға, компания үшін мамандық алуға немесе ата-аналардың кеңестері бойынша барасыз. Егер мамандық жаныңызға жақын болса,жақсы. Кейде біраз уақыттан кейін таңдаған мамандық сіздікі емес екенін түсінесің.

Мамандық таңдау кезіндегі қателіктер

Мамандық таңдауына өзгермейтін сияқты көзқарас

Кез келген қызмет саласында адам біліктілігінің өсуіне қарай сабақтар, лауазымдар өзгереді. Бұл ретте бастауыш сатыдан жақсы өткендер үлкен жетістіктерге жетеді.

Еңбек нарығындағы жағдайды талдаңыз. Жыл сайын барлық жаңа мамандықтар пайда болатынына назар аударыңыз. Біліктілікті үнемі арттырып, аралас мамандықтарды меңгеруге дайын болыңыз. Қазір мамандық таңдаудан қорықпаңыз, Сіздің барлық тағдырыңызды анықтайды. Таңдаудың өзгеруі, жаңа мамандықты игеру Сізді пәнаралық қызмет салаларында сұранысқа ие бағалы маман етеді. Бірінші мамандық, тіпті егер Сіз кері ойласаңыз да, одан да тартымды нәрсе тауып, күтпеген жағдайларда пайдалы болады.

Мамандықтың беделі туралы пікір

Кәсіпке қатысты теріс пікір қоғамда маңызды мамандықтардың, кәсіптердің лайықсыз, әдепсіз болып саналатындығында көрінеді (мысалы: қоқыс шығаратын адам).

Химик немесе слесарьдан гөрі экономист немесе психолог қоғамға артық емес. Мамандықтың беделін ескеру керек - бірақ сіздің қызығушылықтарыңыз бен қабілеттеріңізді ескергеннен кейін. Әйтпесе, сіз «сәнді» мамандық иесіз, бірақ сізге ұнайтын мамандық емес. Немесе жақсы нәрсе, сіз негізгі жұмыс функцияларын орындауға жарамсыз болып көрінесіз ...

Серіктестердің ықпалымен мамандық таңдау (артта қалмай, компания үшін)

Біз мамандықты киім-кешек пен аяқ киім сияқты «талғамға» және «мөлшеріне» қарай таңдаймыз.

Топтың сезімі, құрдастарға бағдарлау - бұл сіздің жасыңыздағы балалар үшін өте жағымды қасиеттер. Олар қоғамдағы мінез-құлық нормаларын дамыту, «Мен» имиджін қалыптастыру және өзін-өзі бағалау үшін қажет. Сондықтан басқаларға қарап, САЛЫСТЫРЫҢЫЗ (достарыңызбен бірге) және соқыр қайталамаңыз. Сіз өз жолдастарыңыздан қалай ерекшеленетіндігіңізді және ұқсастығыңыз қандай екенін көруге тырысыңыз. Бұл егер Вася өрт сөндірушіге барса (және ол тәуекелшіл адам болса), сізге бұл мамандық ұнамауы мүмкін екенін түсінуге көмектеседі (сіз өте сақ және парасаттысыз).

Адамға, қандай да бір кәсіп өкіліне, мамандыққа деген қарым-қатынасты ауыстыру

Мамандықты таңдау кезінде, ең алдымен, осы қызмет түрімен айналысатын адам сізге ұнайтын немесе ұнамайтын болғандықтан ғана мамандықты таңдау емес, қызметтің осы түрінің ерекшеліктерін ескеру қажет.

Әсіресе, мұғалімнің көңіл - күйі өте қауіпті (Егер сені физиканың жан-жақтылығын таңдаса-бұл "жинақтан"тыс, физиканың өзі ұнайтынын білдірмейді). Сонымен қатар, балалар кумир, саясаткер, журналист, әртіс мамандығын алуға тырысуда жиі қателеседі. Спортшылар-олардың бәрі бірдей емес.

Кәсіптің сыртқы немесе жеке жағы ғана қызығушылығы

Актердің сахнада бейнені жасайтын жеңілдіктен, қауырт, күнделікті еңбек тұрады. Ал журналистер телехабарларда әрдайым сөйлемейді - олар Ақпаратты, мұрағаттарды жиі көшіреді, 10 минуттық хабарды дайындаудан бұрын ондаған адаммен сөйлеседі, ол сонымен бірге басқа (теледидардағы диктор) айтады.

Мамандық бойынша мектеп пәнін анықтау немесе осы ұғымдар арасындағы нашар айырмашылық

Шет тілі деген пән бар, және көптеген тілдік дағдыларды қажет ететін көптеген мамандықтар бар - аудармашы, гид, халықаралық телефон операторы және т.б. Сондықтан, мамандық таңдау кезінде сіз осы пәннің артында қандай кәсіптер мен кәсіптер тұрғанын ескеруіңіз керек.

Ол үшін тек қана профессиограммаларды немесе мамандықтардың лексикасын оқып үйреніп алған дұрыс емес. Еңбек биржасында бос жұмыс орындары бар газеттерді талдауға тура келеді (әдетте белгілі бір бос орынға қандай білім қажет екенін көрсетеді). Мысалы, лингвистикалық білімі бар адам («орыс тілі мен әдебиеті», «шет тілі» мектепте) мұғалім, аудармашы, редактор және сілтеме сертификаты бойынша жұмыс істей алады. Сонымен қатар, мектеп пәндерінен гөрі мамандықтар көп екенін ұмытпаңыз. Сіз заңгер, маркетолог, аппаратшы бола аласыз. Мамандықтар әдетте бірнеше мектеп пәндерімен байланысты болуы мүмкін. Айтарлық, болашақ  экономистке мектептегі математика мен географияны ұнатуы мүмкін.

Материалдық өндіріс саласындағы еңбек сипаты туралы ескірген ұсыныстар

Барлық мамандықтарға, ең алдымен жұмысшыларға күрделі және қызықты техника енгізілуде, еңбек мәдениеті артады. (Ал компьютер барлық қызмет салалары - мал шаруашылығына дейін енгізілуде).

Өзінің жеке қасиеттерін (бейімділігі, қабілеті) түсінбеуі/түсінбеуі)

Сізге кәсіби кеңесшілер, ата-аналар, мұғалімдер, жолдастар көмектеседі.

Сондай-ақ психологиялық тесттер, сондай-ақ танымал психология тақырыбына мақалалар мен жарияланымдар да пайдалы болуы мүмкін. Алайда, олардың арасында кәсіби емес, сондықтан сынақтың нәтижелеріне да, психологиялық кітаптарға да жазылатын нәрселерге де сыни түрде жатқызуға болады. Танымал тестілердің міндеті - саған кім болу немесе қандай туралы жапсырманы жапсыру туралы сұраққа дайын жауап беру емес, өзін-өзі тану (өзін бақылау, өзін-өзі талдау) бойынша қызметті белсендіру.

Мамандық таңдауда Елеулі физикалық ерекшеліктерін, кемшіліктерін, кемшіліктерін бағаламау/білмеу

Сізге қарсы болуы мүмкін мамандықтар бар, өйткені олар сіздің денсаулық жағдайын нашарлатуы мүмкін.

Мұндай мамандықтар аз және оларға, негізінен, сол немесе басқа физиологиялық жүйелердің ұзақ уақыт кернеуін талап ететін мамандықтар жатады. Компьютершілер көзді қатты тартады, ал ұшқыштарда - жүрек...

Кәсіпті таңдау кезінде міндеттерді шешу кезінде негізгі әрекеттерді, операцияларды және олардың тәртібін білмеу

Математикадан тапсырманы шешкен кезде белгілі бір әрекеттерді белгілі бір ретпен орындайсың. Сондай-ақ, мамандықты таңдау кезінде де істеу орынды болар еді.

Біздің сайт сізді бағыттап, проблеманы жоюдың негізгі кезеңдерін көрсету үшін құрылды. Алайда, нұсқауларды сөзбе-сөз қабылдамаңыз, тіпті егер сіз іске шығармашылықпен келсеңіз де, өзіңіз үшін өз жоспарыңызды - мамандықты таңдау үшін қажетті іс-әрекеттер тізімін әзірлесеңіз де жақсы. Бұған мыналар енгізілуі мүмкін: білім беру нарығындағы ұсыныстарды талдау, еңбек нарығындағы сұранысты талдау, өз қабілеттерін, бейімділігін, білімін объективті бағалау (тест немесе тағы да басқа) және т. б.

Салмақты шешімге жеті қадам

1. Лайықты мамандықтар тізімін құру

Сізге ұнайтын, қызықты, сіз жұмыс істегіңіз келетін, сізге қолайлы мамандықтар тізімін жасаңыз.

2. Таңдап алынатын кәсіп талаптарының тізімін құру

Өз талаптарының тізімін жасаңыз:

* таңдаған мамандық және болашақ сабақ түрі;

* таңдаған мамандық және өмірлік құндылықтар;

* таңдаған мамандық және өмірлік мақсаттар;

* таңдау Мамандығы және менің бүгінгі басты проблемалары;

* таңдаған мамандық және мамандық бойынша нақты жұмысқа орналасу;

* кәсіби дайындықтың қажетті деңгейі;

* таңдаған мамандық және менің бейімділігі мен қабілеті;

* жұмыстың қажетті мазмұны, сипаты мен шарттары

3. Әр талаптың мәнін анықтау

Аталған талаптардың қаншалықты маңызды екенін анықтаңыз. Мүмкін, үлкен есеппен ескермеуге болатын маңызды талаптар бар.

4. Әрбір сәйкес мамандық талаптарына өз сәйкестігін бағалау

Сіздің мамандыққа қойылатын талаптардан басқа, мамандықтың өз талаптары да бар. Сіздің кәсіби қасиетіңіздің дамығанын, сіздің зияткерлік қабілеттілігіңіздің, психологиялық ерекшеліктеріңіздің, денсаулық жағдайының мамандық талаптарына сай келе ме?

5. Нәтижелерді санау және талдау

Барлық тізімдегі мамандық сізге барлық тармақтарға сәйкес келетінін талдаңыз.

6. Нәтижелерді тексеру

Сіздің ойларыңыздың дұрыстығына көз жеткізу үшін өз шешіміңізді достарыңызбен, ата-аналармен, мұғалімдермен, психологпен, кәсіби кеңесшілермен талқылаңыз.

7. Табысқа негізгі практикалық қадамдарды анықтау

Сонымен, сіз шешім қабылдадыңыз, енді анықтау маңызды:

* қай оқу орнында сіз кәсіптік білім ала аласыз,

* кәсіби маңызды қасиеттерді қалай дамытуға болады,

• осы мамандық бойынша практикалық жұмыс тәжірибесін қалай алуға болады,

* еңбек нарығындағы өзінің бәсекеге қабілеттілігін қалай арттыруға болады?

Мамандық таңдауға не әсер етеді

Адамның мамандық таңдауын қандай факторлар анықтайды?

Іс жүзінде, бейімділік соңғы болып саналады, бірақ ата-аналардың пікірі үлкен әсер етеді.

Е. А. Климов бойынша мамандық таңдаудың 8 факторы:

  1. Отбасының аға мүшелерінің ұстанымы

Өміріңнің қалай қалыптасқаны үшін тікелей жауапты аға бар. Бұл қамқорлық сенің болашақ кәсібің туралы сұраққа де тарайды.

  1. Жолдастардың позициясы

Сіздің жасыңызда достық байланыстар өте күшті және мамандық таңдауға қатты әсер етуі мүмкін. Тек ортақ кеңес беруге болады: сіздің қызығушылығыңызға сай келетін және сен тұратын қоғамның мүдделеріне сай келетін шешім дұрыс болады.

  1. Мұғалімдердің, мектеп педагогтарының позициясы

Оқушылардың мінез-құлқын, оқу және оқудан тыс белсенділіктерін байқай отырып, тәжірибелі педагог кәсіби емес көздерден және тіпті сенден жасырынатыны туралы көп біледі.

  1. Жеке кәсіби жоспарлар

Бұл жағдайда жоспар дегеніміз мамандықты игеру кезеңдері туралы сіздің түсінігіңізді білдіреді.

  1. Қабілеті

Өз қабілеттерінің өзгешелігі туралы оқудағы табыстарымен ғана емес, сонымен қатар әр түрлі қызмет түрлеріндегі жетістіктерімен де айту керек.

  1. Қоғамдық мойындауға талап қою деңгейі

Өз еңбек жолын жоспарлай отырып, өз тілектерінің шынайылығына қамқорлық жасау өте маңызды.

  1. Ақпараттануы

Маңызды ойластыру үшін сатып алынатын тобой туралы мәліметтер сол немесе өзге кәсібі жоқ болып шықты искаженными, толық емес, деп атайды.

  1. Бейімділігі

Бейімділік бос уақыттың көп бөлігін жұмсайтын сүйікті сабақтарда көрінеді. Бұл-белгілі бір қабілеттермен бекітілген мүдделер.

 

Ақпаратты шешім қабылдауға тоғыз қадам

Сіздің балаңызға болашақ мамандықты таңдау алдында салмақты шешім қабылдауға келесі қадамдар жасауға көмектесуді ұсынамыз:

  1. Еңбек нарығының ерекшеліктерін зерттеңіз. Мамандардың, достарыңыздың және таныстарыңыздың пікірі бойынша қандай мамандықтар ең жоғары төленетін және сұранысқа ие

  2. Сіздің қалаңыздағы мамандықтар мен оқу орындарының тізбелерімен танысыңыз. Лайықты мамандықтар тізімін жасаңыз.

  3. Сіздің балаңыз жұмыс істегісі келетін, оған сәйкес келетін мамандықтар тізімін жасаңыз.

  4. Таңдаған мамандық талаптарының тізімін жасаңыз:

* таңдаған мамандық және болашақ сабақ түрі;

* таңдаған мамандық және өмірлік құндылықтар;

* таңдаған мамандық және мамандық бойынша нақты жұмысқа орналасу;

* кәсіби дайындықтың қажетті деңгейі;

* таңдаған мамандық және менің бейімділігі мен қабілеті;

* жұмыстың сипаты мен шарттары

  1. Әрбір талаптың маңыздылығын анықтаңыз. Аталған талаптардың қаншалықты маңызды екенін анықтаңыз. Мүмкін, үлкен есеппен ескермеуге болатын маңызды талаптар бар.

  2. Әр сәйкес мамандық талаптарына (балаңыздың) сәйкестігін бағалаңыз. Талдап, дамыған ба кәсіби сапасына жауап береді ма, зияткерлік қабілеті, психологиялық ерекшеліктері, денсаулық жағдайы талаптарға сай келетін кәсіп.

  3. Нәтижелерді санау және талдау. Сіздің балаңызға барлық тармақтар бойынша қандай мамандық сәйкес келетінін талдаңыз.

  4. Нәтижелерді тексеріңіз. Сіздің ойларыңыздың дұрыстығына көз жеткізу үшін психологпен, кәсіби кеңесшілермен шешіміңізді талқылаңыз.

Табысқа негізгі практикалық қадамдарды анықтаңыз. Сонымен, сіз шешім қабылдадыңыз, енді сіз қай оқу орнында кәсіптік білім ала алатыныңызды, кәсіби маңызды қасиеттерді қалай дамытатыныңызды, осы мамандық бойынша практикалық жұмыс тәжірибесін қалай алуға болатынын, еңбек нарығындағы өзінің бәсекеге қабілеттілігін қалай арттыруға болатынын анықтау маңызды.

 

 

Ата-аналар не істей алады?

Ата-аналар балаға өзінің бейімділігін, тілегі мен іскерлігін, өзінің күшті және әлсіз жақтарын ойлауға және талдауға түрткі бола алады.

Баламен оның болашақ мансабын талқылай отырып, бірнеше ережелерді ұстанудың мағынасы бар.

Бірінші ереже. Балаңызбен оның ұнағаны туралы, болашақта немен айналысқысы келетінін қызықты айтыңыз. Бұл нені тартады? Бұл сәнді? Мүмкін, бала бұл мамандыққа ерекше қабілеттері бар деп санайды? Немесе жақында ол басты кейіпкер дәрігер немесе заңгер болған фильмді көрді ме? Негізгі міндеті бұл –баланың өзіндік бақылауы және өзіндік тлдауын ояту.

Екінші ереже. Баланың таңдауын сындамаңыз. Бұл мамандықты қызықтыратынын сұраңыз. Өйткені, сынауға жиі кері реакция болуы мүмкін – бала сізге дәлелдейді (бір мезгілде және өзіңіз!), оның таңдауы ең жақсы және дұрыс. Мен ғана нығаяды, өз пікірін. Керісінше болуы мүмкін, әңгімені біраз уақытқа қалдыра отырып, содан кейін білмей," табу", мысалы, мамандықтар рейтингінде, оның таңдаған мамандығы төлем бойынша ең төменгі деңгейде тұр.

Балаңыз не істей алатынын түсініңіз. Оның шектеулері бар ма? Медициналық статистика 14-15 жас аралығындағы балалардың көпшілігінде белгілі бір мамандықты таңдауда оларды шектейтін аурулар бар деген пікірді алға тартуда. Бұл ұшқыш немесе әскери адам сияқты денсаулыққа жоғары талаптары бар мамандық емес. Мысалы, егер баланың аяғы тегіс болса (көптеген адамдар ойлағандай), оған ұзақ тұрумен байланысты мамандықтар ұсынылмайды, ал мұндай мамандықтар өте көп - және машинада мүлдем болмайды, мұғалім де көп уақытты өткізеді. Бұл бір ғана мысал. Аллергия туралы не деуге болады? Немесе көптеген адамдар зардап шегетін неврологиялық проблемалар? Мысалы, шаршау және назардың төмендеуі?

Психологиялық проблемалар қанша шектеулерді қоса алады! Жақсы менеджер сенімсіз адамнан шығады, жауапкершіліктен аулақ болып, шешім қабылдаудан қорқады ма? Қорыққан немесе өз көзқарасын нақты айта алмайтын адам келіссөз жүргізе ала ма? Ал егер ол өзінің мотивтері мен басқа адамның ниеттерін нашар түсінсе, онда ол адамдармен жұмыс істей алмайтын болады. Бақытымызға орай, көптеген психологиялық мәселелерді емдеуге қарағанда оңай шешуге болады.

«Мүмкін» денсаулыққа қатысты шектеулер туралы ғана емес. Шынында да, кейбір балалар, керісінше, бір нәрсенің керемет қабілетіне ие. Бұл қабілеттерді қайда сәтті қолдануға болатындығы туралы ойлану керек.

Біз «Мен қалаймын» және «Мен аламын» туралы сөйлесіп жатқанда. Бұлардың екеуі де ішкі факторларға байланысты, яғни. баланың өзіне. Ал енді үшінші бағыт туралы - сыртқы факторларға байланысты «мақсатқа сәйкестілік» туралы сөйлесейік. Сіздің балаңыздың қабілеті қайда талап етілуі мүмкін?

Сіздің ұлыңыз заңгерлік мамандықты армандайды делік. Ол заңгерлер туралы фильмдер көреді, сабақтарда сөйлейді, логика мен риторика бойынша кітаптар оқиды. Сонымен қатар, ол университеттен кейін бірден барды күтіп алмайтынын түсінеді. Маған 5 жыл тергеуші немесе қарапайым адвокат ретінде жұмыс істеуім керек. Анау. өзінің мансабын жеткілікті дәрежеде бағалайды, кем дегенде бірнеше жыл бұрын. Сонымен бірге, сіз бір жерде 7 жыл ішінде (оның 2 жылдық мектебі және 5 жыл университет) заңгерлердің белгілі бір «артық өндірісі» күтілетінін оқыдыңыз. Оларға жұмыс табу қиынға соғатыны анық, жалақылары төмендеуі мүмкін. Қалай дегенмен де, заңгерлер әлі де қажет болады, және сіздің балаңыз, оның қызығушылығы мен жігерімен бұл мәселеде сәттілікке жетуге толық негіз бар сияқты. Сондықтан оған батылы жетсін!

 

Ата-аналарға кәсіптік бағдар беру бойынша ұсыныстар

  1. Баланың кәсіби жоспарлары туралы ақпаратты онымен ашық әңгімелесу барысында ғана алуға болады. Сөйлесуді "сөзге"айналдыру жақсы. Бұл ретте шыдамдылық, табандылық және шынайы мүдделілік танытуға тырысыңыз.

  2. Егер жоғары сынып оқушысы өз жоспарларын нақты тұжырымдай алмаса, мұның немен байланысты екенін түсінуге тырысу керек.

  3. Балаға күзгі немесе қысқы демалыста жұмыс істеуді, белгілі бір сабақ таңдау пайдалы.

  4. Егер сіз баланың кәсіби таңдауын қобалжытсаңыз, оны айтпаңыз және оған қатаң түрде бірдеңе тыйым салмеңіз. Оның таңдауының не екенін анықтауға тырысыңыз.

  5. Егер жоғары сынып оқушысы Армандап, ештеңе жасамаса, оған нақты жоспар жасауға көмектесу керек.

  6. Балаңызға таңдалған жолда сәтсіз болған жағдайда "қосалқы нұсқаны" дайындауға көмектесіңіз.